با بالا رفتن هزینه تولید ، ایجاد مقاومت های آنتی بیوتیکی در انسان به دلیل مصرف گوشت سفید حاوی داروهای آنتی بیوتیکی و به مخاطره افتادن بهداشت و سلامت جامعه به نظر می رسد مصرف گیاهان دارویی با اثرات درمانی مشخی بتواند تا حدود زیادی از این معضلات جلوگیری کند.

به یاد داشته باشیم که موفقیت در صنعت طیور گوشتی کشور منوط به عرضه گوشت سالم و بهداشتی با حداکثر تولید و حداقل هزینه است .

تا بدین وسیله این صنعت بتواند با رقبای خارجی خود رقابت کند. گیاهان دارویی یکی از مهم ترین منابع عمده داروها محصوب می شوند.

طبق نظر سازمان بهداشت جهانی حدود 80 درصد جمعیت جهان برای مراقبت های اولیه بهداشتی ترجیح می دهند که از عصاره های گیاهی و یا ماده موثر آن استفاده کنند.

در کشور ما استفاده از گیاهان دارویی سابقه بسیار کهن داشته و می توان ادعا نمود که جامعه بشری بسیاری از کشفیات علمی جهان پزشکی را مدیون تلاش های دانشمندانی همچون ابوعلی سینا است.

در حال حاضر جایگزینی گیاهان دارویی به جای داروهای سنتتیک در درمان بیماری های انسان در حال پیشرفت است .

اما متاسفان در زمینه کاربرد گیاهان دارویی در درمان بیماری ها در صنعت طیور مطالعات کمتری صورت گرفته است.

ابتدا سالن پرورش آماده سازی و به وسیله توری مرغی در چهار بلوک و هر بلوک در 10 تیمار (جمعا 40 باکس) تقسیم بندی شدند و تعداد 1300 قطعه جوجه گوشتی تهیه و برای مدت یک هفته در شرایط یکسان نگهداری شدند.

پس از آن یک انتخاب صورت گرفته و جوجه های وازده جدا شدند سپس تمام 1000 قطعه باقی مانده مجددا وزن کشی و میانگین وزن هر قطعه مشخص گردید.

برای هر باکس یک فرم ثبت اطلاعات روزانه نصب شد.دان به صورت روزانه وزن و در اختیار جوجه های هر باکس قرار می گرفت .

لازم به ذکر است که جیره های غذایی در طول مدت اجرای آزمایش به طور یکسان تنظیم و برای هر تیمار میزان تعیین شده ای از نعناع به جیره اضافه می شد.

سطوح مصرف نعناع شامل سطوح صفر ، 4.5 ،3 ،1.5 کیلوگرم در هر تن جیره بود.

سطوح داروهای آنتی بیوتیکی نیز شامل سطح صفر ، تیمارهایی که در طول دوره آزمایش دارو مصرف نکردند و سطح 1 ؛تیمارهایی که برحسب مورد و تشخیص دامپزشک فارم داروهای آنتی بیوتیکی دریافت نمودند.

نتایج در طول مدت آزمایش در بین سطوح مختلف نعناع ، مصرف 4.5 کیلوگرم نعناع با 52/78 گرم دارای بیشترین میانگین افزایش وزن و تیمار شاهد با 48/22 گرم دارای کمترین میانگین افزایش وزن بوده است.

در بین 10 تیمار مورد بررسی با در نظر گرفتن اثرات متقابل فاکتورهای مورد بررسی و با در نظر گرفتن اثرات متقابل فاکتورهای مورد بررسی مصرف 3 و 4.5 کیلوگرم نعناع همراه با داروهای آنتی بیوتیکی نسبت به مصرف داروهای آنتی بیوتیکی تاثیر قابل توجهی داشته است.

طبق نتایج موجود مصرف نعناع همراه با جیره غذایی جوجه های گوشتی نه تنها تاثیر سو بر مصرف غذا نداشته است بلکه تاثیر بسیار مثبت بر افزایش وزن ، ضریب تبدیل غذایی داشته است.

بررسی نتایج نشان می دهد که با افزایش مقادیر مصرف نعناع در جیره نسبت به جیره شاهد که فاقد نعناع بوده است میانگین افزایش وزن روزانه بهبود یافته است.

به نظر می رسد نعناع به دلیل داشتن خاصیت آنتی سپتیک مانع از رشد باکتری های مضر دستگاه گوارش طیور شده و هضم و جذب به خوبی صورت گرفته است.

نتایج نشان داده که مصرف نعناع همراه با داروهای آنتی بیوتیک نه تنها تاثیر سو نداشته است بلکه در سلامت جوجه ها و افزایش وزن تاثیر مثبت داشته است.

بررسی نتایج مربوطه به ضریب تبدیل غذایی را بهبود داده است.لذا به نظر می رسد خواص دارویی این گیاه در فعالیت دستگاه گوارش تاثیر مثبت داشته است.

Leave a comment

Design a site like this with WordPress.com
Get started